ZEKERHEIDSGARANTIE

Zanzibar – Reisinformatie

Zanzibar – Reisinformatie
Zanzibar – Reisinformatie

Zanzibar – Reisinformatie

KLIMAAT
Beste reistijd

Zanzibar ligt dicht bij de evenaar, waardoor het daar het hele jaar door warm is. De zon schijnt er elke dag gemiddeld 7 tot 8 uur. Wanneer het in Nederland winter is, is het de warmste tijd op Zanzibar. De zomerse hitte wordt vaak getemperd door de zeewind. Aan de oostkust is het verschil tussen vloed en eb groot. Het regenseizoen loopt van eind maart tot medio mei en daarna van november tot december.

Weerstatistieken
JAN
FEB
MAR
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Gemiddeldetemperatuur
28
28
28
27
25
25
24
25
25
26
27
27
Gemiddelde neerslag mm
89
56
153
401
255
68
48
47
50
97
226
194
Nachttemperatuur
25
25
24
23
22
20
19
19
19
21
22
24

 

Watertemperatuur
JAN
FEB
MAR
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Gemiddeldetemperatuur
27
28
27
27
26
25
24
24
24
25
25
26

Zanzibar kent getijden. Het fascinerende fenomeen is te zien aan de oostkust van Zanzibar. Bij vloed komt het water helemaal tot aan de beschermende waterkering van het hotel. En bij eb kunt u 500 tot 800 meter over de zeebodem lopen en met volle teugen genieten van de brede stranden van Zanzibar.

Tussen eb en vloed zit ongeveer 12 uur. In die tijd heeft u voldoende gelegenheid om in de heerlijke Indische Oceaan te zwemmen. Als u geluk hebt, is het ’s avonds eb en serveren de hotels regelmatig diners in de openlucht op het strand. Dat is een geweldige ervaring.

Ook aan de noordkust is het eb en vloed, maar niet zo spectaculair als aan de oostkust. Hier is het effect kleiner. Dat betekent ook dat het water meestal sneller dieper wordt. Daar moet u rekening mee houden als u gaat zwemmen, vooral met kinderen. Desondanks is het heerlijk vertoeven op de stranden aan de noordkust.

BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS
Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort mee op reis te nemen.

Nederlandse staatsburgers moeten een geldig visum hebben voor Tanzania. De visumaanvraag dient online via de volgende link te worden ingevuld: visa.immigration.go.tz

Voordat u met het aanvragen van het visum aan de gang gaat, raden we u aan de gids voor het aanvragen grondig stap voor stap door te nemen. Deze gids vindt u hier.

Als u met de visumaanvraag aan de gang gaat, moet u de volgende zaken bij de hand hebben:

  • Uw paspoort
  • Een digitale pasfoto van max. 300 kb in jpeg- of png-indeling
  • Een kopie van uw paspoort van max. 300 kb in jpeg- of png-indeling
  • Een kopie van uw reisschema (u moet de naam en het adres van uw hotel vermelden. Als u in meerdere hotels verblijft, noteert u alleen de naam en het adres van het eerste hotel)

U moet een ‘ordinary visa (single entry visa)’ aanvragen.

Bij vertrek uit Tanzania moet uw paspoort nog minstens 6 maanden geldig zijn, en u moet 2 lege pagina’s beschikbaar hebben voor uw aankomst- en vertrekstempel.

U kunt verwachten dat het tot 14 dagen duurt, voordat uw visum is goedgekeurd. We raden u aan om de behandeling van uw visum op de bovenstaande website in de gaten te houden, omdat het niet altijd zo is dat u een e-mail krijgt als uw visum is goedgekeurd. Maar als uw visum eenmaal is goedgekeurd, moet u dit afdrukken en meenemen naar Tanzania.

Het is ook mogelijk om een visum aan te vragen bij aankomst in Tanzania, maar we raden u aan om dit thuis te doen, zodat u tijd bespaart op de luchthaven.

De kosten voor het visum bedragen USD 50, ongeacht of u het online aanvraagt of bij aankomst in Tanzania.

Een kind dat alleen reist of samen met een andere volwassene dan zijn ouder/ouders, dient van laatstgenoemde(n) schriftelijke toestemming voor de reis mee te nemen in de vorm van een volmacht en de geboorteakte (in het Engels) .

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

We raden u tegelijkertijd aan om de visumregels goed na te kijken, omdat ze soms op korte termijn worden gewijzigd. Neem eventueel contact op met de Tanzaniaanse ambassade in Den Haag.

Als u een combinatiereis heeft besteld naar Tanzania en Kenia, moet u als Nederlands staatsburger een visum hebben voor zowel Tanzania als Kenia. We verwijzen naar onze Praktische informatie over Kenia, waar u informatie vindt over het aanvragen van een visum naar Kenia.

Reisdocumenten

Voordat uw vertrek ontvangt u enkele reisdocumenten met belangrijke informatie. We raden u aan deze af te drukken en mee te nemen op uw reis. U ontvang o.a. het reisprogramma en de telefoonnummers van onze lokale samenwerkingspartners op de bestemming. U kunt contact met ze opnemen, mocht dat onderweg nodig zijn.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Let op! U moet een afgedrukt exemplaar van uw vaccinatiebewijs meenemen voor Tanzania.

 

Er is momenteel geen Covid-19-vaccinatieplicht om Tanzania binnen te komen. Deze regels kunnen echter plotseling veranderen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

Let op dat er speciale Covid-19-eisen kunnen gelden op de luchthavens waar u een tussenlanding maakt op weg naar en van Tanzania. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten. Op onze pagina over verzekeringen vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

VOOR DE REIS
Valuta, prijsniveau & fooi

De Tanzaniaanse munteenheid is de Tanzaniaanse shilling (TZS).

Tanzaniaans geld mag niet worden in- of uitgevoerd. We raden u daarom aan om op de luchthaven geld in te wisselen voor shilling of bij aankomst in Tanzania bij een geldautomaat geld op te nemen.

U kunt in Tanzania ook betalen met USD. Zorg ervoor dat u een klein bedrag bij u heeft (briefjes van 1 tot 5 dollar), aangezien dit het meest gangbaar op markten en bij het betalen van fooien en dergelijke is. U kunt met Visa en Master Card ook geld bij geldautomaten opnemen en op sommige plaatsen met deze kaarten betalen.

Houd er rekening mee dat de hotels op Zanzibar een toeristenbelasting van 5 USD per persoon per dag vragen. Het bedrag dient bij het uitchecken te worden betaald.

 

Fooien

In Tanzania is het gebruikelijk om gidsen, obers en ander dienstverlenend personeel een fooi te geven.
Er wordt fooi verwacht, maar u beslist zelf hoeveel fooi u geeft.

Als vuistregel kunt u het volgende aanhouden:

  • 10-15 USD per persoon per dag voor de gids
  • 2 USD voor bagage die de portier voor u draagt
  • 10% in bars en restaurants
  • 2 USD per dag aan kamermeisjes

We adviseren u de fooi voor uw gids/chauffeur aan het einde van uw reis te overhandigen, bij voorkeur in een gesloten envelop.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

De meeste hotels en lodges worden door eigen generatoren van elektriciteit voorzien. Deze worden gewoonlijk uitgezet na middernacht. Vergeet daarom niet een zaklampje mee te nemen op reis. De stroomspanning is 240 Volt. Voor het gebruik van de stopcontacten heeft u een driepolige stekker nodig.

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding weg kan vallen.

 

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijvoorbeeld voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

We raden aan uw bagage in zachte reistassen mee te nemen als u tijdens uw reis op safari gaat. De bagageruimte van de safariwagens kunnen beter met zachte tassen dan koffers worden gevuld. Het is vooral moeilijk om harde koffers een plaatsje in de safariwagen te geven. Vermijd daarom zoveel mogelijk harde koffers mee te nemen.

Neem lichte zomerkleding, lange broeken en shirts met lange mouwen mee die na zonsondergang tegen de muggen en eventueel overdag tegen de zon beschermen. In verband met de muggen kunt u ‘s avonds beter niet op blote voeten lopen.

In de meeste kamers hangt een klamboe (of er wordt gespoten tegen muggen). Toch is het verstandig om een muggenspray en anti-jeukcrème mee te nemen.

Als u zich buiten het hotel begeeft, raden we u aan om fatsoenlijke kleding te dragen, aangezien zeer korte broeken/rokken, mouwloze tops, enz. als beledigend kunnen worden ervaren en in het ergste geval kunnen leiden tot een boete.

Let op: gebruik, import en productie van plastic zakjes/tasjes die wij in ons dagelijks leven gebruiken, is verboden in Tanzania. We raden u daarom aan geen plastic zakjes/tasjes te gebruiken bij het inpakken van uw bagage. Gebruik in plaats hiervan stoffen tasjes of ander waterdicht materiaal dat niet van plastic is gemaakt.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS
Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Bij een binnenlandse vlucht in Tanzania mag een ingecheckte koffer maximaal 15-20 kg en uw handbagage maximaal 5 kg wegen. Het is meestal niet toegestaan ​​om een ​​trolley als handbagage mee te nemen, omdat er in de vliegtuigen geen ruimte voor is in het bagagevak boven de stoelen.

Als u bij aankomst op Zanzibar bijvoorbeeld handbagage in plastic tasjes draagt, wordt u verzocht deze tasjes in te leveren. Dit geldt ook voor plastic tasjes uit bijvoorbeeld taxfreewinkels.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

 

OP DE BESTEMMING
Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

 

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie van het land. Hier worden uw paspoort, visum en eventueel andere inreisdocumenten gecontroleerd. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie. Op sommige plekken worden foto’s van u gemaakt en vingerafdrukken genomen.

In Tanzania moet u een inreis- en uitreisformulier invullen.

Bij het punt waar u het adres in Tanzania moet invullen, schrijft u de naam van het hotel/de lodge waar u het eerst overnacht.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

 

Hotel check-in & check-out

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Houd er rekening mee dat de hotels op Zanzibar een toeristenbelasting van 5 USD per persoon per dag vragen. Het bedrag dient bij het uitchecken te worden betaald.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS
Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude is verantwoordelijk voor de verkoop en verwerking van boekingen, van reizen, hotels en vluchten naar Afrika.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00