ZEKERHEIDSGARANTIE

Mauritius – Reisinformatie

Mauritius – Reisinformatie
Mauritius – Reisinformatie

Mauritius – Reisinformatie

KLIMAAT
Beste reistijd

De eilandstaat Mauritius ligt in het zuidwestelijke deel van de Indische Oceaan. Het eiland heeft een tropisch klimaat met bijna het hele jaar door warmte, zonneschijn en een blauwe hemel.

De ligging op het zuidelijk halfrond betekent dat de twee jaargetijden van Mauritius, zomer en winter, net omgekeerd zijn aan die van Europa. Er zijn minimale verschillen tussen de twee jaargetijden en Mauritius is daarom het hele jaar rond dé ideale strandvakantiebestemming.

De zomer op Mauritius loopt van november tot en met april.

Tijdens deze maanden beleeft u de warmste temperaturen van het jaar, maar ook de meeste regen en de hoogste luchtvochtigheid. De regen valt voornamelijk in een regen- of onweersbuien, die een paar uur duren.

Dit seizoen is vooral ideaal voor zonnebaden en tussen oktober en december voor snorkelen en duiken, omdat het zicht in de zee in deze maanden het beste is.

Tussen januari en maart is er een verhoogd risico voor stormen of cyclonen, en het kan in deze periode meer regenen dan anders. Statistisch gezien is het maar elk 5e jaar dat Mauritius door cyclonen wordt getroffen.

De winter op Mauritius loopt van mei tot en met oktober.

Deze periode is droger dan de zomerperiode en de temperaturen zijn aangenamer. De winter is door de behaaglijke luchtvochtigheid ideaal voor buitenactiviteiten, terwijl het nog warm genoeg is om te zonnen en van de prachtige zandstranden te genieten.

Het oostelijke en zuidoostelijke delen van Mauritius kunnen in juli en augustus last hebben van zuidoostelijke passaatwinden.

Weerstatistieken voor Mauritius: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 29 29 29 28 26 25 24 24 25 26 27 29
Gemiddelde min. temp. 22 22 22 21 19 17 16 16 17 18 19 21
Neerslag in mm 227 240 158 129 67 60 53 51 39 38 58 171
Gemiddelde zeetemperatuur 27 28 27 27 26 25 24 23 23 24 25 27
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS
Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort mee op reis te nemen.

Als Nederlands staatsburger kunt u zonder visum max. 90 dagen in Mauritius verblijven.

Bij aankomst in Mauritius moet uw paspoort nog 6 maanden geldig zijn na uw verblijf.
Verder moet u in het bezit zijn van een retourticket naar huis of een ticket naar een ander land.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Je moet een deelnameformulier invullen voordat je aankomt in Mauritius. U kunt het deelnameformulier hier vinden: https://safemauritius.govmu.org/. Dit moet worden uitgeprint en overhandigd bij aankomst in Mauritius.

Reisdocumenten

Voordat uw vertrek ontvangt u enkele reisdocumenten met belangrijke informatie. We raden u aan deze af te drukken en mee te nemen op uw reis. U ontvang o.a. het reisprogramma en de telefoonnummers van onze lokale samenwerkingspartners op de bestemming. U kunt contact met ze opnemen, mocht dat onderweg nodig zijn.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Voor advies over reisvaccinaties kunt u terecht bij de GGD, een regionaal vaccinatiebureau of de huisarts. Hier kunt u ook meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander Afrikaans land.

 

Er is momenteel geen Covid-19-vaccinatieplicht om Mauritius binnen te komen. Deze regels kunnen echter plotseling veranderen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

Let op dat er speciale Covid-19-eisen kunnen gelden op de luchthavens waar u een tussenlanding maakt op weg naar en van Mauritius. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.

 

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten. Op onze pagina over verzekeringen vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

VOOR DE REIS
Valuta, prijsniveau & fooi

De munteenheid van Mauritius is de Mauritiaanse roepie (MUR).

Op de meeste plaatsen worden Visa, Master Card en Diners geaccepteerd. Op de luchthaven en bij banken en hotels kunt u geld inwisselen voor MUR. U kunt ook geld pinnen bij een geldautomaat.

Bij restaurants en hotels is over het algemeen 10 procent opgeteld bij de rekening. Daarom verwacht men normaal gesproken geen fooi in Mauritius. Als u tijdens het verblijf buitengewoon goed bent behandeld en hiervoor een beloning wilt geven, is het geven van fooi helemaal oké.

 

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding weg kan vallen.

 

Rookbeleid

Mauritius heeft een streng rookbeleid. Roken in openbare ruimtes is overal verboden.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijvoorbeeld voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, vliegtickets, creditcards, geld, verzekeringspapieren, laptop, mobiele telefoons en eventuele informatie over uw gezondheid en essentiële medicijnen.

De meeste restaurants en eetgelegenheden in Mauritius hebben kledingvoorschriften.
Neem daarom nette kleding mee voor ’s avonds. Een lange broek voor mannen. Sandalen en zwemkleding zijn vaak niet toegestaan in restaurants.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. De regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS
Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

 

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als u vliegt via O.R. Tambo Luchthaven in Johannesburg, moet u erop bedacht zijn dat ingecheckte bagage minstens één platte kant moet hebben en er mogen geen losse schouderbanden aanzitten (zoals bij een rugzak). Reist u bijvoorbeeld met een ronde sporttas of een rugzak met lange schouderbanden eraan, dan moet u gebruikmaken van de ‘baggage wrapping service’ op de luchthaven, voordat u uw bagage in kunt checken.

Als u via Johannesburg vliegt, moet u er rekening mee houden dat u in Johannesburg soms uw bagage zelf van de bagageband moet halen, daarmee zelf door de douane moet gaan en uw bagage daarna weer moet afleveren bij de incheckbalie. Controleer bij het inchecken of dit het geval is en of uw bagage helemaal naar uw eindbestemming wordt verzonden.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

 

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

 

OP DE BESTEMMING
Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

 

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

Op de luchthaven van Mauritius moet u naar balie 7 voor uw transfer naar het hotel.

In- en uitchecken in hotels

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS
Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude is verantwoordelijk voor de verkoop en verwerking van boekingen, van reizen, hotels en vluchten naar Afrika.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00