ZEKERHEIDSGARANTIE
HomeNieuws en reisartikelenReisverslag uit Kenia: Karibu Kenya en Happy Paradise op Mauritius

Reisverslag uit Kenia: Karibu Kenya en Happy Paradise op Mauritius

9-1-2020
Alle posts bekijken

In september ging onze collega Bianca met haar vader naar Kenia en werd de reis afgesloten met een strandvakantie op Mauritius. Lees hieronder wat ze hebben beleefd.

Jeep

Wij hebben 12 dagen in Afrika! Mijn 73-jarige vader, die al een keer op safari is geweest in Zuid-Afrika, en ik.

‘s Ochtends vroeg landen we in Nairobi en dankzij het e-visum en de snelle koffers staan we al 30 minuten later in de nog koele, frisse ochtendlucht. Charles, onze chauffeur en gids, begroet ons vriendelijk en we vertrekken richting Amboseli nationaal park.

Amboseli betekent “Land of Dust – het land van stof – en dat klopt helemaal. Als we na ongeveer 5 uur rijden aankomen bij onze lodge frissen we onszelf snel op om daarna op onze eerste game drive te gaan door het al genoemde stof…. Amboseli is een van de kleinere parken, maar verrast door de vele verschillende landschappen en de vele verschillende dieren. We zien o.a. giraffen, waterbokken, nijlpaarden, pelikanen, buffels, een jachtluipaard, luipaarden in een boom en luierende leeuwen. Geen slecht begin!

Hyena

Je hoeft je eigenlijk niet “op te frissen” voor de safari, want daarna zit je weer helemaal onder het fijne stof!

We verlaten Amboseli nationaal park na 2 dagen en maken een extra stop in Nairobi om het David Sheldrick olifantenweeshuis te bezoeken. De weesolifanten worden elke dag om 11.00 uur gevoederd en je krijgt hier informatie over de behandeling van de dieren en over het uitzetten in de natuur na de adoptieperiode. Een absolute must voor liefhebbers van olifanten!

Hierna hebben we heerlijk gedineerd in het Karen Blixen Tamambo Café & Restaurant.

De tocht gaat daarna verder naar Lake Naivasha, waar we na ongeveer 2,5 uur gehobbel aankomen.

We genieten van de natuur vanuit een kleine boot op het meer, samen met een zeer spraakzame jonge gids. De tijd lijkt hier stil te staan. Sommige vogelsoorten gebruiken de bizar gevormde bomen in het water als hun broedplaats, een paar zebra’s en waterbokken grazen op de oever en machtige nijlpaardfamilies drijven vredig in het water – op veilige afstand van ons.

Na een lange dag en veel kilometers op de weg is Lake Naivasha een fantastische plek om tot rust te komen zo aan het begin van de avond.

De volgende dag rijden we naar Lake Nakura nationaal park, een park dat klein maar interessant is, met een groot meer en een kleine waterval. Hier zien we zelfs een paar neushoorns. We hebben de Big Five nu binnen! (De Big Five staat voor: Leeuw, buffel, neushoorn, luipaard en olifant)

De volgende dag gaan we richting Masai Mara.

We rijden door de Masai-hoofdstad Narok en zijn verbaasd over de drukte op de markten langs de weg. Het is lawaaierig, kleurrijk en exotisch, en je zou het liefst stoppen en je onder de mensen begeven. Maar we gaan verder op een weg die je eigenlijk geen weg kan noemen – we krijgen als het ware een gratis, Afrikaanse massage.

Kenya

We maken een korte stop bij een kindertehuis, dat financiële steun krijgt van Afrikareizen. Ik overhandig de donatie die mijn 11-jarige dochter met haar klas heeft bijeengebracht en ik werd blij van de vrolijk spelende kinderen.

Laat in de middag komen we bij onze lodge aan en na het avondeten gaan we op de eerste game drive in het misschien bekendste park van Kenia. Masai Mara is ongeveer 1.500 km2 groot en maakt deel uit van het ecosysteem van de Serengeti. Hier leven de meeste dieren van Kenia. De naam Masai Mara bestaat uit het woord Masai van de stam Masai en het woord “Mara”, dat “stipje” betekent. (Van bovenaf gezien lijken de bomen op de savanne op stipjes/vlekjes).

Hier zagen we vooral veel dieren en zeer mooie dieren.

Onze absolute hoogtepunten:

Masai Mara

Leeuwen met jongen, een mannetjesleeuw met verse buit, spelende hyena’s, een goudjakhals, een albino aap en een babyolifant met familie. In Masai Mara zie je natuurlijk ook veel giraffen, zebra’s, gazellen, impala’s, buffels, gnoes en nog veel meer.

Na een week vol met indrukken is het tijd om afscheid te nemen van “Kwaheri Kenya” – we komen zeker terug!

We vliegen van Nairobi naar Mauritius – de vlucht duurt ongeveer 4,5 uur, en ‘s avonds komen we aan bij ons hotel aan de zuidkust.

De volgende dagen nemen we de tijd om de verschillende kusten en onze hotels te leren kennen.

• De zuidkust: Bel Ombre
  • De zuidwestkust: Le Morne
  • De westkust: Tamarin Bay, Flic en Flac, Point aux Pimentes (Grand Baie)
  • De noordoostkust: Grand Gaube
  • De oostkust: in de omgeving van Mahebourg

De een-na-laatste middag gaan we winkelen in Port Luis – hier vind je winkelcentra, markten en veel kleine winkeltjes.

Het is makkelijk om te reizen op Mauritius (ook al rijden ze links), de bussen rijden het eiland rond, je kunt kleine afstanden met een taxi doen of het eiland verkennen met een huurauto.

Mauritius

Er zijn talloze stranden: witte, brede, natuurlijke stranden met kleine baaitjes. Maar het is vooral de cultuur die Mauritius uniek en kleurrijk maakt! Hier leven mensen met verschillende geloven vredig samen.